“Eigenlijk is het belangrijkste van mentor zijn: je leerling zien en positieve aandacht geven”

Mariëtte Tol  is nu 5 jaar actief voor School’s Cool Delft. Eerst als thuismentor, tegenwoordig als mentorcoördinator. In deze rol begeleidt zij mentoren in hun zoektocht naar de beste manier om een kind de benodigde support te bieden. Tijd om eens kennis te maken.

Wat doe je zoal in het dagelijkse leven?

“Ik ben moeder van een zoon van negen en een dochter van twaalf. In april ben ik begonnen met een nieuwe baan als docente Nederlands in het voortgezet speciaal onderwijs. Ook volg ik al jaren schilderles en doe ik mee aan de expositie, die nu in OPEN over het thema Gouden Eeuw wordt gehouden. Verder houd ik van yoga, wandelen en het bezoeken van musea.”

Hoe raakte je betrokken bij School’s cool?

“Tijdens een sollicitatietraining voor Delftse vrouwen sprak ik over mijn onderwijservaringen en een vrijwilliger van School’s cool, daar aanwezig, maakte mij attent op deze mentororganisatie. Ik heb me aangemeld omdat ik kinderen, die het nodig hebben echt graag een steuntje in de rug wil geven. Ook leek het mij een leuke manier om andere vrijwilligers te leren kennen en meer betrokken te raken bij mijn eigen stad. Wat gebeurt er in je directe omgeving en kan ik daar iets positiefs aan bijdragen? Ondertussen heb ik twee mentoraten gedaan en ben sinds 2017 mentorcoördinator.”

Wat is leuk aan de rol van mentor?

“Mentor zijn is improviseren. Openstaan voor een ander. Waar kun je iemand echt mee helpen? Je bent voor langere tijd te gast, niet alleen bij een leerling maar bij het hele gezin van de leerling. Je leert hun achtergrond kennen. Een leerling hoort in zijn context, bij zijn familie. Mooi is dat je als mentor de leerling en de familie kan versterken maar niet veranderen. En dat hoeft ook niet!”

“Ook bijzonder is dat je de leerling ziet veranderen. In mijn geval van een groep 8 leerling naar een brugklasser. Dit is vaak een spannende tijd in het leven van een kind en daar mag je deel van uit maken. Als mentor kun je ook andere activiteiten ondernemen, niet alleen huiswerk maken.  Samen naar de bioscoop, een museum, een beetje rondwandelen in de stad en een ijsje eten. Gewoon om eens op een andere manier tijd en aandacht te hebben voor je leerling. Dát is eigenlijk het belangrijkste van mentor zijn: je leerling zien en positieve aandacht geven. En achter hem of haar blijven staan tijdens de leuke en minder leuke momenten!”

Wat is interessant aan jouw rol als mentorcoördinator?

“Mentorcoördinator zijn is samenwerken met gemotiveerde mensen, die hetzelfde willen als jij: Zo goed mogelijk een leerling de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs te laten maken. Het is bijzonder om te zien hoe elke mentor op zijn eigen manier een band opbouwt met zijn mentorleerling. Ook de gezamenlijke intervisiebijeenkomsten zijn erg leerzaam. Zeker ook voor mij als coördinator. Mentoren begeleiden ook elkaar in hun traject door ervaringen te delen.“

Welke spreuk kies je: Be the change, you want to see in the world van Gandhi of If you can dream it, you can do it van Disney?

“De spreuk van Gandhi spreekt mij het meeste aan, hoewel Disney ook ijzersterk is. Rolmodellen zijn erg belangrijk en als je iets wilt veranderen zul je het zelf moeten voorleven. Mijn wens voor verandering? Heel idealistisch hoor maar je hoopt dat iedereen toch met plezier en zelfvertrouwen zichzelf kan ontwikkelen en een plekje voor zichzelf op de wereld kan creëren. Door omstandigheden lukt dit niet iedereen. Een passende opleiding is hierin zo belangrijk!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top